January 7, 2020 Press Release

Court Ruling Ensures GOP Will Continue Lawsuit Risking Arizonans’ Health Care

Tuesday, January 7, 2020
Contact: Matt Grodsky, mgrodsky@azdem.org

ICYMI: Court Ruling Ensures GOP Will Continue Lawsuit Risking Arizonans’ Health Care

Arizona AG Mark Brnovich has kept Arizona in the lawsuit that aims to end coverage protections for people with a pre-existing health condition — of which there are 2.8 million in Arizona

PHOENIX — Attorney General Mark Brnovich and national Republicans are continuing their lawsuit to strike down pre-existing condition coverage protections, following last month’s 5th Circuit Court of Appeals ruling ensuring the continuation of their legal effort.

Brnovich and national Republicans, including Donald Trump, cheered the lawsuit’s continuation, as they keep pushing for an end to coverage protections that prevent insurance companies from jacking up prices on individuals who have a pre-existing health condition. U.S. Sen. Martha McSally — who voted to pave the way for the suit — has stood by the lawsuit, and said it’s not her “role” to stand up for Arizonans’ health care.

If successful, Republicans’ lawsuit would have devastating implications for Arizonans’ health care access:

• Makes it easier for insurance companies to send families into medical bankruptcy: Insurance companies will again be able to impose annual and lifetime coverage limits — caps on how much the insurer will cover before individuals are required to pay out-of-pocket — resulting in dramatically increased out-of-pocket costs for millions of Americans;
  • Threatens Arizona’s AHCCCS expansion: Coverage would be jeopardized for the 400,000 individuals who gained health insurance under Arizona’s AHCCCS expansion — a direct attack on the 3 in 8 Arizona kids and 3 in 5 nursing home residents who are covered under AHCCCS;
  • Ends the provision that lets people under 26 stay on their parents’ coverage: Younger Arizonans will have to seek out their own health insurance coverage, no longer able to stay on their parents’ health insurance plan until the age of 26; and
  • Reopens the Medicare “donut hole” and increases costs for seniors: Medicare beneficiaries will “have to pay more for preventive care,” while the Medicare Part D coverage gap would be reopened, meaning that seniors will “have to pay more toward their prescription drugs.”
  • Eliminates pre-existing condition coverage protections: Insurance companies will again be able to jack up prices on or deny coverage to people with a pre-existing condition — putting coverage at risk for 2.8 million Arizonans who have a pre-existing condition;
  • Allows insurance companies to charge women more than men: Insurance companies will once again be able to discriminate against women and charge them more than men;

“Republicans like Donald Trump and AG Mark Brnovich went to court to rip health care away from millions of Americans, and they’re now continuing that effort to drive up consumer costs and end pre-existing condition coverage protections. Health care is on the ballot again in 2020, and Arizonans know that Republicans are the party that’s relentlessly tried to drive up costs and eliminate coverage protections in order to reward their health insurance and drug company backers,” said Matt Grodsky, spokesman for the Arizona Democratic Party.

For media inquiries, contact Matt Grodsky: mgrodsky@azdem.org / 602.432.6889

Ver la versión en español a continuación

Fallo de la corte garantiza que los Republicanos continuarán con la demanda que arriesga la atención médica de Arizona

El procurador general de Arizona Mark Brnovich ha mantenido a Arizona en la demanda que intenta terminar con la cobertura para personas con una condición preexistente, de las cuales hay 2.8 millones en Arizona

PHOENIX – El Procurador General Mark Brnovich y el Partido Republicano continúan con su demanda para eliminar la cobertura de condiciones preexistentes, luego de la sentencia del Tribunal de Apelaciones del 5º Circuito del mes pasado.

Brnovich y el Partido Republicano, incluido Donald Trump, aplaudieron la continuación de la demanda, ya que siguen presionando para poner fin a las protecciones de cobertura que evitan que las compañías de seguros aumenten los precios a las personas que tienen una condición médica preexistente. La senadora federal Martha McSally, quien votara para allanar el camino para la demanda, ha respaldado la demanda y comentado que no es su “papel” defender la atención médica de los arizonenses.

De tener éxito, la demanda de los republicanos tendría consecuencias devastadoras para el acceso a la atención médica de Arizona:

Elimina las protecciones de cobertura de condiciones preexistentes: las compañías de seguros nuevamente podrán aumentar los precios o negar la cobertura a las personas con una afección preexistente, poniendo en riesgo la cobertura de 2.8 millones de arizonenses que tienen una afección preexistente;

Permite que las compañías de seguros cobren más a las mujeres que a los hombres: nuevamente las compañías de seguros podrán discriminar a las mujeres y cobrarles más que a los hombres;

Hace que sea más fácil para las compañías de seguros enviar a las familias a la bancarrota médica: las compañías de seguros nuevamente podrán imponer límites de cobertura anuales y de por vida, límites a la cantidad que cubrirá la aseguradora antes que las personas tengan que pagar de su bolsillo, lo cual resulta en un incremento dramático en los costos de bolsillo para millones de estadounidenses;

Amenaza la expansión AHCCCS de Arizona: la cobertura se vería en peligro para las 400,000 personas que obtuvieron un seguro de salud bajo la expansión AHCCCS de Arizona: un ataque directo contra 3 de cada 8 niños de Arizona y 3 de cada 5 residentes de asilo de ancianos que están cubiertos por AHCCCS;

Termina la disposición que permite a las personas menores de 26 años permanecer en la cobertura de sus padres: los jóvenes de Arizona tendrán que buscar su propia cobertura de seguro médico; ya no podrán permanecer en el plan de seguro de salud de sus padres hasta la edad de 26 años; y

Reabre el “período sin cobertura” de Medicare y aumenta los costos para las personas mayores: los beneficiarios de Medicare “tendrán que pagar más por la atención preventiva”, mientras que la brecha de cobertura de la Parte D de Medicare se volverá a abrir, lo que significa que las personas mayores “tendrán que pagar más por sus medicamentos recetados”. ”

“Republicanos como Donald Trump y Mark Brnovich acudieron a los tribunales para despojar a millones de estadounidenses de su derecho a la atención médica, y ahora continúan ese esfuerzo para aumentar los costos para los consumidores y poner fin a las protecciones de cobertura de condiciones preexistentes. La atención médica está en la boleta electoral nuevamente en 2020, y los arizonenses saben que los republicanos son el partido que trató incansablemente de aumentar los costos y eliminar las protecciones de cobertura para recompensar a sus patrocinadores de las aseguradoras médicas y compañías farmacéuticas “, comentó Matt Grodsky, portavoz del Partido Demócrata de Arizona.

Para consultas, comuníquese con Matt Grodsky: mgrodsky@azdem.org / 602.432.6889

Pagado por el Partido Demócrata de Arizona y no autorizado por ningún candidato o comité de candidatos. Rick McGuire Tesorero. www.azdem.org