August 21, 2019 Press Release

Contact: Matt Grodsky, Arizona Democratic Party
mgrodsky@azdem.org / 602.432.6889

RELEASE: Republican Economy Signals Recession and Bad News for Arizona

PHOENIX – An economic downturn could have major ramifications for Arizona’s economy. In the wake of last week’s market nosedive on Wall Street, stocks on Tuesday continued to slide as recession fears loom. Seventy-four percent of economists now predict the next recession will hit by the end of 2021 including thirty-eight percent who see it coming in the 2020 presidential election year, according to a survey by the National Association for Business Economics.  Many experts point to Republican tax cuts and Trump’s trade war as one of the glaring reasons for the economic slowdown.

The Great Recession took a major toll on Arizona a decade ago. A new recession could stifle Arizona’s recent growth. The fear among farmers, importers, and consumers in Arizona is that Chinese tariffs placed on their goods will keep them out of the Chinese market for a long time. At the same time, Arizona consumers are being punished with higher prices due to U.S. tariffs on Chinese products. China is Arizona’s third-largest export partner, China buys AZ goods such as meat products and cotton. Arizona’s affordable housing is another issue that could be exacerbated in a recessionArizona now has the third-most-severe affordable-housing shortage in the country, according to the National Low Income Housing Coalition. That means that for every one hundred extremely low-income people in the state, there are only twenty-five potential places they could afford to live. Half of all jobs in Arizona pay less than $15 an hour, and that widening gap between housing costs and wages is starting to have an impact on residents.

“Republicans have been touting a strong economy, but the fact is the economy is not doing well for everyone,” said Arizona Democratic Party Executive Director Herschel Fink, “Under the Republican tax law, big corporations and CEOs are making record profits, while working families’ wages are practically stuck, and many Arizonans are struggling to pay their health care bills and working multiple jobs to make ends meet.”

“Democrats believe in creating an economy that grows and works for everyone, not just big donors and the wealthy few. That’s the promise that we make to every Arizonan, regardless of their background, and it’s why we’re the party of the many. We’re the party of raising wages, lowering health care costs, and taking on predatory prescription drug companies that keep jacking up prices while Republicans just sit back and watch them do it.” he added.

To schedule an interview regarding Arizona’s economy with Chairwoman Rotellini or Executive Director Fink, contact Matt Grodsky: 602.432.6889 / mgrodsky@azdem.org

Spanish Version Available Below
20 agosto 2019
Contacto: Matt Grodsky, Partido Demócrata de Arizona
mgrodsky@azdem.org / 602.432.6889
COMUNICADO: La política económica republicana representa una recesión y malas noticias para Arizona
PHOENIX – Una recesión económica podría tener efectos significativos para la economía de Arizona. A raíz de la caída de la bolsa de valores de la semana pasada en Wall Street, las acciones de hoy martes continuaron cayendo a medida que se avecinan los temores de una recesión. De acuerdo con una encuesta de la National Association for Business Economics, el setenta y cuatro por ciento de los economistas ahora predicen que la próxima recesión llegará a fines de 2021, mientras que el treinta y ocho por ciento estima que la recesión sucederá en 2020, el año de elecciones presidenciales. Muchos expertos señalan los recortes de impuestos republicanos y la guerra comercial de Trump contra China como dos de las razones más evidentes de la desaceleración económica.

Hace una década, Arizona sufrió los efectos devastadores de la Gran Recesión. Una nueva recesión podría deprimir la reciente recuperación y crecimiento económico de Arizona. El temor en los sectores agrícola y de manufactura en Arizona es que los aranceles chinos aplicados a sus productos mantendrán fuera del mercado chino a los productores de Arizona por mucho tiempo. China compra productos cárnicos y algodón a Arizona y es el tercer mercado de importación para Arizona. La vivienda asequible de Arizona es otro beneficio que podría perderse con una recesión económica. Arizona ahora tiene la tercera escasez más severa de viviendas asequibles en el país, de acuerdo con National Low Income Housing Coalition. Esto significa que por cada cien personas de ingresos extremadamente bajos en el estado, solo hay veinticinco lugares potenciales donde podrían vivir. La mitad de todos los trabajos en Arizona pagan menos de 15 dólares por hora; y esa brecha cada vez mayor entre los salarios y los costos de la vivienda está teniendo un impacto gradual en los residentes del estado.

“Los republicanos han promocionado una economía fuerte, pero el hecho es que la economía no ha sido buena para todos”, comentó el director ejecutivo del Partido Demócrata de Arizona, Herschel Fink,”A través de la ley tributaria republicana, las grandes corporaciones y los CEO’s están obteniendo ganancias récord, mientras que los salarios de las familias trabajadoras están prácticamente estancados, y muchos arizonenses están batallando para pagar sus facturas médicas y trabajan en múltiples empleos para llegar a fin de mes.”

“Los demócratas creen en la creación de una economía robusta que funcione para todos, no sólo para los donantes y los súper ricos. Esa es la promesa que hacemos a todos los arizonenses, independientemente de su afiliación política, y es por eso que somos el partido del pueblo. Somos el partido a favor de aumentar los salarios, reducir los costos de atención médica y combatir a las abusivas compañías farmacéuticas que siguen aumentando los precios mientras los republicanos simplemente se sientan a observar”,añadió Hershel Fink.

Para programar una entrevista sobre la economía de Arizona con la Presidenta Rotellini o el Director Ejecutivo Fink, comuníquese con Matt Grodsky: 602.432.6889 /mgrodsky@azdem.org